STWÓRZ BOHATERA!

Jaki jest Twój ulubiony Brand Hero? Serce i Rozum, Mały Głód, Henio z Tesco, Żubr, Żółty i Czerwony M&M’s, krowa Milka, a może niedźwiadek Kubuś? Pokochaliśmy ich wszystkich! Dzięki nim, reklamy ogląda się niczym dobry serial o przygodach ulubionych bohaterów. Dobrze dobrana „graficzna maskotka marki” przynosi marce szereg korzyści – misja marki staje się czytelniejsza, komunikaty lepiej zapamiętywane, a przywiązanie do marki nie do przecenienia.

Słuchanie opowieści leży głęboko w naszej naturze.

Historia opowiadana za pośrednictwem Brand Hero powinna w oryginalny i łatwy do zapamiętania sposób przedstawiać korzyści i mocne strony konkretnej marki. Powinna wzbudzać emocje i wykorzystując konkretne symbole, przywoływać określone skojarzenia.

Czy każda marka powinna mieć swojego Brand Hero?

Im bardziej konkurencyjna branża – tym większa konieczność posiadania wyróżnika np. pod postacią bohatera marki. Jeżeli aktywnie działasz w mediach społecznościowych i potrzebujesz pomysłu na efektywną strategię – wymyśl bohatera, wokół którego będziesz tworzyć swój content. Formuła Brand Hero to także doskonały zabieg ocieplający wizerunek bezdusznych korporacji, a także rozładowujący atmosferę w sytuacjach kryzysowych.

Jak wyczarować Brand Hero?

  • Zastanów się, jaką historię chcesz opowiedzieć swoim odbiorcom, jakie wartości chcesz promować i jaką prawdą o sobie chcesz się podzielić,
  • Wyróżnij cechy swojej marki i dopasuj do nich konkretny archetyp. Jeżeli twoja marka oferuje pomysłowe rozwiązania ludzkich problemów – postaw na archetyp kreatora. Jeżeli bazuje na tradycji – postaw na władcę. Jeżeli dysponuje bogatą bazą wiedzy, którą chce się dzielić – postaw na mędrca.
  • Stwórz odpowiednią kreację. Pomyśl, z kim mogłaby się identyfikować Twoja grupa docelowa, kto wzbudzi w nich pozytywne emocje i przyciągnie uwagę, a także, kto będzie wiernie oddawał codzienne problemy i bolączki z którymi borykają się Twoi odbiorcy. Pamiętaj, by nadać bohaterowi „ludzki pierwiastek” zarówno pod względem fizycznym, jak i charakteru. Nadaj mu wyraziste cechy, które wywołają silne reakcje u odbiorców.
  • Opracuj strategię i plan działania. Nakreśl scenariusze konkretnych wydarzeń, w których będzie brał udział Twój bohater, ponieważ w kreowaniu Brand Hero nie chodzi o to, by zdjęcie maskotki było przyklejane bezrefleksyjnie do każdego zdjęcia i grafiki. Bohater musi opowiadać wciągające historie, a marka i jej produkty mają stanowić jedynie tło.
  • Uważaj, by w ramach opowiadania historii, nie przesadzić z eksponowaniem zalet i mocnych stron swojej marki. Obecność marki musi być naturalna i nienachalna, inaczej wywoła irytację i brak zaufania u odbiorców.
  • Wykorzystuj swojego Brand Hero na różnych polach eksploatacji – mediach społecznościowych, spotach telewizyjnych i radiowych, stronach www, eventach i wydarzeniach offline. Odbiorcy szybko przywiązują się do bohaterów, z którymi się identyfikują. Jeżeli porzucisz swojego Brand Hero bez słowa wyjaśnienia, odbiorca poczuje się zagubiony a Twoją komunikację odbierze jako niespójną.

Przy tworzeniu Brand Hero możesz wykorzystać moc, archetypów – naszych naturalnych, głęboko zakorzenionych skojarzeń. Dzięki nim, będzie nam łatwiej określić tożsamość marki i właściwie dobrać sposób komunikacji z rynkiem. Należy jednak pamiętać, że każdy archetyp to wielowymiarowy byt, który jest złożony i niejednoznaczny, a osobowość marki może być połączeniem kilku archetypów.

Wyróżniamy 12 podstawowych archetypów, odnoszących się do tożsamości marek:

  • mędrzec,
  • niewinny,
  • odkrywca,
  • błazen,
  • buntownik
  • czarodziej,
  • opiekun,
  • kochanek,
  • władca,
  • bohater,
  • kreator.

Na koniec ostrzeżenie – odbiorcy lubią przekładać cechy bohatera marki na produkt, wokół którego toczy się komunikacja, zatem dobieraj je niezwykle starannie.

Scroll Up