INSTAGRAM JAKO NARZĘDZIE MARKETINGOWE

Popularność Instagrama nie słabnie ani na chwilę. Twórcy tej aplikacji bacznie obserwują trendy i potrafią na nie odpowiednio reagować. Stąd coraz więcej możliwości. Warto wiedzieć, że obecnie Instagram to nie tylko możliwość umieszczania zdjęć, które wcześniej poddane zostały obróbce poprzez naniesienie odpowiednich filtrów.

Instagram to nie tylko kolejne narzędzie komunikacji umożliwiające szybkie przesyłanie zdjęć i wiadomości między użytkownikami. To nie tylko bank zdjęć, po którym nawigację umożliwiają chmury hashtagów. Obecnie najbardziej popularną funkcjonalnością Instagrama są relacje, czyli krótkie filmy, które pojawiają się po kliknięciu w zdjęcie profilowe i które znikają po 24 godzinach (chyba, że zostaną zapisane i przeskakują jako oddzielne linki tuż nad tablicą zdjęć).

Mówisz „Instagram” – myślisz „zdjęcia, filmy, relacje na żywo i hashtagi”. To bowiem trzy najważniejsze elementy funkcjonowania tej aplikacji.

  1. Zdjęcia / filmy – choć możliwe jest publikowanie różnych formatów, dla wielu Instagram na zawsze kojarzyć się będzie z kwadratowym zdjęciem. To dzięki temu formatowi i konieczności odpowiedniego kadrowania zdjęć, Instagram stał się rozpoznawalną i popularną aplikacją. Wiele osób i marek jest wierna tym ideałom i wykorzystuje w swojej komunikacji tylko ten format.
  2. Instagram Story (relacje na żywo) – pojawiły się w reakcji za popularność innych aplikacji np. Snapchat. Ich fenomen polega na tym, że po kliknięciu w zdjęcie profilowe pokazują się krótkie filmy lub dłuższe formy podzielone na sekwencje, które znikają po 24 godzinach publikacji. Dodatkową atrakcją w korzystaniu z tej funkcjonalności jest możliwość dodawania do relacji napisów, rysunków, mini-ankiet lub pytań. Wszystkie odpowiedzi i reakcje spływają nam bezpośrednio do skrzynki z wiadomościami, mamy więc możliwość interakcji i budowania relacji z konkretnymi osobami lub markami. Konkretne relacje można zapisać i prezentować jako stały element profilu, w miejscu tuż nad tablicą ze zdjęciami, ale cały urok relacji polega na tym, że zmieniają się one na bieżąco, co zmusza obserwatorów do niemal ciągłego korzystania z aplikacji.
  3. Hashtagi – to one dodają mocy każdej publikacji na Instagramie. To one pozwalają nam pojawiać się w grupie zdjęć osób i marek z całego świata opatrzonych tym samym hashtagiem i to one pomagają nam pozyskiwać nowych obserwatorów. Hashtag to nic innego, jak wyraz lub grupa wyrazów pisanych bez spacji, poprzedzone znakiem #. Warto na bieżąco śledzić najpopularniejsze hashtagi, ponieważ trendy w hashtagach są sezonowe, okazjonalne, a nawet chwilowe, wynikające z zaistnienia jakiejś konkretnej sytuacji lub wydarzenia. Należy jednak zachować umiar i nie umieszczać więcej niż 10-15 hashtagów przy każdym poście, bo Instagramem, tak jak innymi mediami społecznościowymi, rządzą określone algorytmy.

O czym warto pamiętać, prowadząc konto na Instagramie:

  • nie dubluj treści z innych mediów społecznościowych (dzięki temu zyskasz grono wiernych obserwatorów),
  • w komunikacji na Instagramie nie tylko zdjęcia lub filmy są najważniejsze. Wartość mają także odpowiednio użyte popularne i modne w danym momencie hashtagi. To po nich, jak po lince, spływają nowi obserwatorzy,
  • działaj w oparciu o konkretną strategię komunikacji – wyznacz sobie cel obecności na Instagramie i znajdź oryginalny i ciekawy pomysł, by realizować go poprzez codzienną aktywność,
  • obserwuj innych i wyciągaj wnioski – trendy na Instagramie zmieniają się bardzo szybko, zwróć uwagę jakie są modne hashtagi, jakie rodzaje zdjęć cieszą się największą popularnością, czyje profile generują najwięcej obserwatorów,
  • prowadź integrację – reaguj na komentarze, komentuj posty innych, rozdawaj serduszka (czyli instagramowe „lajki”), wysyłaj wiadomości i odpowiadaj na nie,
  • organizuj konkursy lub nagradzaj najbardziej aktywnych obserwatorów,
  • reklamuj się, korzystając z możliwości publikowania postów sponsorowanych do konkretnej grupy docelowej,
  • bądź oryginalny, twórz trendy, zaskakuj – bo tylko takie marki mają szansę rządzić uwagą na Instagramie.
Scroll Up