BŁYSKOTLIWY RTM

BŁYSKOTLIWY RTM

Uwielbiamy, gdy wszelkie działania marketingowe dopasowane są do tego, co dzieje się tu i teraz. Umiejętność wplatania własnej marki w szerszy kontekst społeczny to dla nas najwyższa forma marketingowego mistrzostwa. I dlatego bacznie śledzimy rozwój RTM w Polsce!

RTM czyli Real Time Marketing (marketing w czasie rzeczywistym), to działania promocyjne opierające się na odwoływaniu komunikatów danej marki do aktualnych wydarzeń społecznych, kulturowych, a nawet politycznych. Najważniejsza jest tu jednak szybka reakcja i trafne dopasowanie danej marki do konkretnego wydarzenia. Idealny RTM jest błyskotliwy, prosty, czytelny, kreatywny, autentyczny i zabawny.

W dobie rozwoju mediów społecznościowych marki mają szansę komunikować się ze swoją grupą docelową bez przeszkód, o każdej porze i z dowolnego miejsca. Jednak wszelkie działania marek są doceniane tylko wtedy, gdy odbiorcy mają poczucie, że marka ich słucha i trafia w punkt ich potrzeb i pragnień, a nie tylko atakuje ich informacjami o sobie. Dobrze prowadzony RTM jest dowodem na to, że marka potrafi słuchać i dostrzegać swoje otoczenie oraz służy swoim odbiorcom tu i teraz. Jeżeli uda nam się dopasować przekaz do oczekiwań odbiorców, mamy wielką szansę, by RTM znacząco zwiększył popularność danej marki.

W teorii RTM wydaje się prosty. Jednak internet nie zna litości i nie tylko nie zapomina wpadek, ale wręcz uwielbia rozsiewać je niczym wirus, po najdalszych zakamarkach sieci. Dlatego, zanim podejmiesz działania RTM, przemyśl dokładnie sam koncept i skutki, jakie może wywołać. I pamiętaj, czasu masz niewiele, bo spalisz każdy dobry pomysł, jeżeli zareagujesz za późno.

Jak przeprowadzić działania RTM krok po kroku:

  • zauważ wydarzenie, które autentycznie i kreatywnie można powiązać z Twoją marką,
  • opracuj pomysł, dzięki któremu wykażesz się błyskotliwością i poczuciem humoru,
  • stwórz oryginalną i przyciągającą uwagę kreację,
  • błyskawicznie opublikuj go w swoich mediach społecznościowych, opatrując odpowiednim hashtagiem lub odwołaniem do konkretnego wydarzenia,
  • monitoruj media, by dostrzec jego zasięgi i popularność,
  • reaguj na bieżąco na komentarze i inne działania Twoich obserwatorów,
  • ucz się na cudzych błędach, by nie powielać ich u siebie.

Czy coś tak spontanicznego, jak działania RTM, można zaplanować z wyprzedzeniem?
Oczywiście! Kreacje RTM wykorzystują nie tylko wydarzenia nieprzewidywalne. Stwórz kalendarz wydarzeń, które powtarzają się każdego roku oraz te, które już zaplanowano na konkretną datę np. ceremonię wręczenia Oscarów. Opracuj kilka różnych kreacji, by tuż przed „godziną zero” wybrać najlepszą. Stwórz schemat graficzny, który pozwoli ci jedynie uzupełnić treść tuż przed publikacją. Ale przede wszystkim miej oczy i uszy szeroko otwarte! RTM puka bardzo cichutko, ale pozwala uzyskać niewyobrażalny rozgłos wokół marki.

Scroll Up